tirsdag 30. mars 2010

PANG start!

I natt var første vakt tilbake på jobb etter 6 ukers sykemelding. Jobbet sammen med Cecilie *du er god* og ei ny som var på opplæring. Jeg er glad du var der akkurat i natt!

Det var godt å komme på jobb og sette seg ned for å lese om pasientene, blande antibiotika, gå runder og føle jeg var tilbake på jobb. Første halvdel av natten gikk veldig stille og roli, en flott start. Men så fikk vi meldt en eldre dame fra akuttmottaket. Hun var dåååårlig!! Hovedproblemet var at hun sleit med pusten. Da dette var en krevende pasient som tok mye ressurser og tid valgte vi alle 3 å ha ansvar sammen for denne damen. Det tok ikke lang tid før pasienten ble dårligere, metningen falt, lege ble callet på (mye skjedde innimellom her som jeg ikke kan fortelle pga taushetsplikt) og så stoppet hjertet. Sengen ble lagt flatt. JEG startet hjertekompresjoner mens jeg ropte at de andre måtte trykke på stans knappen. Hjertebrettet ble lagt under damen og stans teamet kom løpende og koblet på sitt utstyr. Vi kjempet for å redde livet hennes, men hun ble erklært død kort tid etterpå. Hvil i fred.


Så det ble ikke helt den myke natten jeg håpet på. Eller, de første timene ble jo det men så snudde det. Det er jeg jo vant til, det er sånn det er å jobbe på en akuttpost - man må lære seg å ta ting på sparket og holde hodet klart. Det er god trening!


Jeg er så glad for at jeg vet hva jeg skal gjøre for å redde liv. Jeg kan prosedyrene for hjertekompresjoner og innblåsninger. Du tar det senere? Mhmm .. Tenker du ikke sier sånn når ditt liv må reddes av noen som skulle ta det senere! Dette er noe ALLE MÅ kunne, du får bruk for det en eller annen gang. Still forberedt! Det gjør jeg.

1 kommentar:

Linn Therese sa...

Ojojoj.. Det hørtes ikke ut som en bra natt! Jeg forstår ikke hvordan du klarer å ha et sånt yrke, jeg hadde ikke taklet det. Derfor jeg har valgt en heeeeelt annen "vei her i livet" enn deg. Men du er en hero søstern <3