lørdag 6. mars 2010

Femin studien!

I går hadde det gått 8 uker siden jeg startet i Femin studien ved sykehuset i vestfold, som samarbeider med Riksen. Femin studien er for jenter/kvinner/damer som har sykdommen Pcos - Post cystolisk ovarie syndrom - eller lettere sagt cyster på eggstokkene som fucker opp hele den normale menssyklusen, bidrar til overvekt, økt hårvekst (mer, kraftigere og mørkere) diverse steder på kroppen, uren hud, lite kvinnelige hormoner, masse testosteron, barnløshet, sjelden mens men langvarig, store menssmerter (når den dukkker opp pga cystene sprekker), vanskeligheter med å gå ned i vekt, epleform (bare mage som på menn) og den kan bidra til å gi nedsatt glukose intoleranse og diabetes! Ikke bare bare detta folkens. Dette har vært mitt lille personlige helvete i 4 år, som har gjort diverse ting vanskelig.

Så når jeg fikk tilbud om å delta i ett forsknings prosjekt som het Femin studien, for jenter som meg så takket jeg ja! Studien gikk ut på å spise knekkebrød i 8 uker, med BITTESMÅ middager.


Frokost: 1-2 knekkebrød med spesifikt pålegg, vann/skummelt melk.


Lunsj: 2 knekkebrød med spesifikt pålegg, vann/skummet melk.


Middag: 100 gr rent kjøtt/fisk/fugl, 2 ss pasta/ris eller en liten potet, mye grønnsaker og ingen saus.


Kvelds: 2 knekkebrød med spesifikt pålegg, vann/skummet melk.


+ 1 frukt daglig/100 gr druer eller bær.


Drikke: vann, fun light saft, te og MAX 1/2 ltr sukkerfri brus om dagen.


Dette har jeg levd på i 8 uker. Og menyen dere ser over er det eneste jeg har hatt lov å spise! Har det vært lett? NEI! Det har vært tungt og sååååå utrolig mange fristelser der ute. Det er helt overveldende. Ikke ta for gitt det dere kan spise folkens :P Vel jeg har nå klart det! Uten en sprekk :) Og det er jeg superstolt av!

I går ble nye blodprøver tatt, jeg ble målt i cm rundt hals/midje og hofter, målt på en spesialvekt kalt Tamita (mener dt var dt), tatt blodtrykk og svart på mere spørreskjemaer. Det var min siste innsats for studien :) Så fra og med i går kunne jeg spise hva jeg ville igjen i utgangspunktet, men jeg fikk ett kostforslag for å øke inntaket med mat jevnlig for å holde det jeg har oppnådd ved like! Så neste kur er på 16 uker og ikke 8 *sjokk* ... Men ikke ENDA! Denne helgen er min og jeg skal kose meg med det som finnes! Bortsett fra at jeg ikke orker så mye.

Jeg hadde de store planene om hva jeg skulle ha i går. Til frokost spiste jeg klask over loff med nugatti - ikke den smakseksplosjonen i munnen min som jeg trodde skulle komme skjedde. Lunsj ble to små baggiser med ost + en sjokoladekakebit som min gode venninne Jeanette hadde laget spesielt til meg for å feire :) Texas sjokokake - som er suuuuupergod! Middag ble taco/wraps - så fantastisk! Mmmm.. det har jeg virkelig savnet :D Sånn ellers var planen å spise pottis med dipp og kanskje litt sjokolade. Men det orket jeg ikke!! Jeg holdt ikke ut tanken på å spise det en gang. Så jeg spiste 8 små trekant biter med kremtopp og det var det. Da ble jg også fryktelig kvalm. Så alt i alt så føler jeg meg ganske bra :) og 10 kg lettere!! Hurra for meg!!! Jeg fikk forresten premie på sykehuset i går også, de var så imponert over meg at jeg fikk en skritt teller - men det tror jeg egentlig alle får! Hehe..

I dag ere hjemmelaga pizza på menyen, pottis og dip! Og på søndag blir det grillpølser, speltlomper og pommes frites :) Resten tar jeg som det kommer. Fra mandag av er det start på neste "diett", men det er 2 dager til! Ha en god helg folkens, det skal jeg :) <3

3 kommentarer:

Linn Therese sa...

Du er så utrolig flink søstra mi! Jeg er kjempestolt av deg, 10 kilo "helt alene" er utrolig bra gjort! Og jeg vet du ikke har sprekki en eneste gang, og det er helt sinnsykt bra!

Masse glad i deg! *klemmepå*

Linda sa...

du har vært utrolig flink babe! er så stolt av deg!!! og ti kilo da! det er mye! men godt å lese at du koser deg litt igjen da!!!

Vivvi85 sa...

Tusen takk dere to =)

Er bare spes kos denne helgen! Fra i morgen av er det pån igjen med ny diett. Men denne skal jeg ikke testes for , så nå kan jeg unne meg en sjokkis på lørdag eller litt dip og grønnsaker for eksempel!