torsdag 24. mars 2011

Hjemmelaget tomatsuppe!

Som kanskje noen fikk med seg på facebook statusen min så prøvde jeg meg på hjemmelaget tomatsuppe her om dagen .. Oppskriften så veldig god ut og jeg fant den på nettet. Den minnet meg om den suppa jeg og min venninne Linda fikk da vi var i Spania! Og den var knallgod (den i spania). Den beste jeg har spist til dags dato!

Ingredienser:

1 stk hakket løk 
1 båt hakket hvitløk
1 ss olivenolje
400 g godt moden tomat
2 stk hønsebuljongterning
5 dl vann
1 dl matfløte
½ ts salt
pepper

Evt:
300 g røkt skinke


Fremgangsmåte:
Fjern skinnet på tomatene ved å koke opp vann i en stor kjele. Legg tomatene i vannet og la de trekke med et par minutter til skinnet sprekker og ta tomatene opp. Det er da lett å dra skinnet av. Anbefaler å bruke modne tomater, da jeg prøvde vanlige men de måtte ligge lenge å trekke og var fortsatt vanskelig å få av skinnet på.

Stek finhakket løk og hvitløk i olje i en kjele til den blir blank. Hakk tomatene, og legg i kjelen sammen med buljongterninger. Slå på vann og fløte og smak til med salt og pepper. En klype salt runder av smaken. Tilsett litt mer væske om suppen blir for tykk.
Server suppen med røkt skinke i biter med godt brød til.

Tips: Du kan også tilsette makaroni i suppen.


Jeg doblet oppskriften fordi jeg er en tomatsuppe elsker og tenkte derfor at det ville bli passe. Jeg tror derimot at å bruke 4 terninger med buljong var way TO MUCH! Ikke ble suppa orange heller ..
Det ble mye klumper pga løken og tomatene, tror resultatet hadde blitt bedre om jeg hadde brukt stavmixer på  hele greia. Da hadde vel suppekonsistensen vært mer fremtredende også. Nå så det mer ut som grønnsaksuppe og smakte som det også. Absolut ingen vond smak, men tror vel ikke jeg prøver denne oppskriften igjen.

Suppa ble servert uten makaroni, med nystekte baguetter og smør.


Dette skal da liksom være min hjemmelagede tomatsuppe.

Noen der ute med bedre erfaringer eller oppskrifter?
Tips tas imot med takk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Må prøve. Har aldri laget det selv men har smakt mammas suppe og heiemlaga er absolutt best:)

Linn Therese sa...

Denne ble nok ikke helt heldig :p Min cherrytomatsuppe ble iallfall rød ;)Kjekt å sile suppen evt hvis du får biter o.l.