onsdag 8. august 2012

Pikekyss for min kjære

Jeg personlig liker ikke pikekyss/marengs, men min kjære synes det er kjempegodt. Vi har aldri kjøpt marengs med hjem, men jeg vet at han egentlig er veldig glad i det. Så fikk jeg ånden over meg da vettu og lagde noen søte små. Ikke har jeg lagd det før heller - men det gikk jo som smurt!


Litt sånn spredt på brettet, da jeg ikke visste hvor mange jeg fikk ut av røra.

De er jo bare så søte å se på!


Skal prøve meg litt med farger en annen gang. Perfekte små til å gomle på i bursdager kan jeg se for meg.


Oppskrift:

2 eggehviter
125 gr sukker


Blanding:

Sett ovnen på 150 grader.
Fin frem stekebrett med bakepapir.

Miks eggehvitene nesten stive (dt skal skumme litt i starten), de blir mer og mer hvite og ser ut som tjukk melk. Hell opp i litt og litt sukker mens du mikser godt mellom hver gang. Til slutt skal du kunne snu bollen opp ned uten at noe renner ut - da er den ferdig ;) Tar ca 10-15 min å mikse alt sammen.
Putt marengsmiksen i en sprøytepose og trykk ut søte små pikekyss <3 bruke="bruke" du="du" dvendig="dvendig" en="en" er="er" fint="fint" ikke="ikke" kan="kan" klumper="klumper" lage="lage" n="n" og="og" ogs="ogs" skje="skje" sm="sm" spr="spr" ytepose="ytepose">

Sett pikekyssene inn i ovnen på midterste rille, og skru ned varmen med en gang til 100 grader. La de stå inne en time. Marengsen skal være tørr, og nesten litt isoporaktig når du tar på den synes jeg. Du kan la marengsen stå å fortsette og tørke i varmen fra ovnen etter den 1.timen, men skru ovnen av.



Jeg syns de gjør seg utrolig godt på glass!


Ingen kommentarer: