søndag 25. juli 2010

Munekpai/Shephards pai

Munkepai, oftere kalt Shephards pai er noe jeg og min søster har vokst opp med til middag!
For det aller første: Det er utrolig godt! Og for det andre: veldig enkelt å lage :)

Ingredienser til paien:
Frosne grønnsaker eller ferske (ca 300-400 gr)
Kjøttdeig 400 gr
2 bokser tomatpure (jg bruker 2 for bedre smak)
1 potetmos pose (5dl)
Revet eller skivet ost
Og en ildfast form på ca 20 x 30 cm.

Ca. 200 grader (se an ovnen din) og 30 min på midterste rille!

Ved siden av, salat etter ønske og ferskt brød/baguetter!

Aller først sett på ovnen.
Brun kjøttdeig i panne/kjele og lag potetmosen samtidig.
Ha tomatpure oppi kjelen når kjøttet er brunt sammen med 2 dl vann.
Rør godt sammen så det er godt blandet.

Smør en ildfast form med smør på kantene. Legg ett lag med grønnsaker nederst.

Legg så kjøttdeigen med tomatpure oppå der igjen.


Så ett lag med potetmos.


Og på toppen drysser du litt ost!

Her er resultatet etter 30 min i ovnen :) Lukter aldeles fantastisk!
Denne formen holder til 3-4 personer, det kommer helt ann på hvor mye hver enkelt spiser.


Bon appetitt!

1 kommentar:

prinetti sa...

jeg leita og leita etter munke pai etter å ha sett facebook statusen din... og kunne ikke finne noentingen. Før jeg nå så shepards pie.. Hyrdepai kjenner jeg det som, men alle gjør det jo på forskjellige måter.. hehe... Men kanksje jeg skal prøve dette engang også :)